lierac 

Διάθεση & Διατροφή Συναισθηματική Υπερφαγία

Απο  |  0 Σχόλιο

Ευχαριστούμε θερμά τον κ. Κωνσταντίνο Ζήρο PhD | Διαιτολόγος- Διατροφολόγος | Διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών| M.Med, Sci Κλινική Διατροφή, University of Glasgow Uk | Θηβών 153 Περιστέρι| 210 5722118| 6976789002|k.ziros@gmail.com

Με τον όρο «άγχος» εννοούμε τη νοητική λειτουργία που μπορεί να εκδηλώνεται με δυσφορία ή και ανησυχία. Το στρες από την άλλη είναι η αρνητική επίδραση του άγχους στον ανθρώπινο οργανισμό. Τα πιο συχνά συμπτώματα του στρες είναι το αίσθημα κούρασης, η μειωμένη παραγωγικότητα, η ημικρανία, η δυσπεψία, η ταχυκαρδία, η εντερική δυσλειτουργία κλπ.

Ο τρόπος ζωής του ανθρώπου, και πιο συγκεκριμένα, οι απαιτήσεις της ζωής, τα προβλήματα στις ανθρώπινες σχέσεις, τα εργασιακά προβλήματα, οι διάφορες ασθένειες, η κακή ή μη ισσοροπημένη διατροφή είναι κάποιες από τις αιτίες εκδήλωσης του στρες.

Το φαγητό αποτελεί για πολλούς έναν
εύκολο, γρήγορο, γευστικό τρόπο για
να νιώσουν ένα αίσθημα πληρότητας
καθώς ανακουφίζει παροδικά τα άσχημα
συναισθήματα που μπορεί να νιώθει
κάποιος

Συναισθηματική πείνα & αύξηση του σωματικού βάρους

Κάτω από αγχώδεις κατάστασεις πολλοί άνθρωποι νιώθουν έντονο αίσθημα πείνας το οποίο τις περισσότερες φορές καταλήγει στην υπερβολική κατανάλωση τροφής (συναισθηματική υπερφαγία).

Ο κορεσμός στην συναισθηματική πείνα δεν έρχεται όταν νιώσει κανείς χορτασμένος, αλλά μόλις αισθανθεί δυσάρεστα, ενώ πολλές φορές αυτό που νιώθει είναι ενοχή. Οι λόγοι είναι ψυχολογικοί και βιοχημικοί. Το άγχος φαίνεται ότι διεγείρει τον εγκέφαλο να παράγει περισσότερες ενδορφίνες, οι οποίες υποκινούν στην μεγαλύτερη πρόσληψη τροφής.

Η μεγαλύτερη πρόσληψη τροφής προκαλεί υπερέκκριση ινσουλίνης και κορτιζόλης, ορμονών που ευθύνονται για την αύξηση του κοιλιακού λίπους. Το κοιλιακό λίπος ελαττώνει τη δραστικότητα της ινσουλίνης στη μεταφορά της γλυκόζης, διεγείροντας ακόμα περισσότερο το μηχανισμό της πείνας. Επίσης, ορμόνες όπως η γλυκαγόνη, η κορτιζόλη, η αδρεναλίνη κ.ά. χάνουν σε σημαντικό βαθμό την ικανότητά τους να μετατρέπουν την τροφή σε αξιοποιήσιμη ενέργεια, με συνέπεια την πτώση των ενεργειακών επιπέδων και τη δημιουργία εντονότερου στρες. Το εντονότερο στρες οδηγεί στην αναζήτηση περισσότερου φαγητού με αποτέλεσμα την αύξηση του σωματικού βάρους.

Συμβουλή: Καταγράφετε σε ένα ημερολόγιο τα επεισόδια συναισθηματικής πείνας και υπερφαγίας καθώς και το είδος της τροφής που καταναλώσατε και τους λόγους που που προκάλεσαν αυτή σας την επιθυμία

Ο ρόλος των νευροδιαβιβαστών

Οι κατάλληλες αλλαγές στον τρόπο διατροφής μπορούν να μειώσουν το υπερβολικό άγχος, να βελτιώσουν
την ψυχική διάθεση, να αυξήσουν την πνευματική διαύγεια & να περιορίσουν τις επιπτώσεις του στρες. Ό,τι καταναλώνουμε επηρεάζει τη βιοχημεία του εγκεφάλου μέσω των νευροδιαβιβαστών.

Οι βασικότεροι από αυτούς που επηρεάζουν την όρεξη & την ψυχική διάθεση είναι οι κατεχολαμίνες (όπως ντοπαμίνη και αδρεναλίνη), οι ενδορφίνες και η σεροτονίνη. Οι νευροδιαβιβαστές μεταφέρουν μηνύματα από και προς τον εγκέφαλο & επηρεάζουν την ικανότητα αντίδρασης του σώματος.

Ιδιαίτερη δράση στους νευροδιαβιβαστές έχουν κάποια αμινοξέα όπως η τρυπτοφάνη και η τυροσίνη. Το γάλα, τα όσπρια, τα αυγά, το tofu, οι ξηροί καρποί και τα πουλερικά είναι μερικά από τα τρόφιμα που είναι πλούσια σε τρυπτοφάνη, η οποία ευνοεί την παραγωγή σεροτονίνης.

Η σεροτονίνη έχει την ιδιότητα να μας ηρεμεί. Έρευνες δείχνουν ότι υπάρχει μια άμεση συσχέτιση μεταξύ χαμηλών
επιπέδων σεροτονίνης και βουλιμίας. Τα χαμηλά επίπεδα σεροτονίνης φαίνεται να είναι υπεύθυνα για συναισθηματική αστάθεια καθώς και για ψυχαναγκαστική πολυφαγία (binge eating) και κάθε μορφή διατροφικής διαταραχής.

Τρόφιμα όπως το κρέας, τα φασόλια, η σόγια, το τυρί, τα καρύδια και τα ψάρια 
αποτελούν καλές πηγές σε τυροσίνη η οποία ευνοεί τον εγκέφαλο να παράγει
περισσότερη νοραδρεναλίνη και ντοπαμίνη, οι οποίες είναι υπεύθυνες
για την εγρήγορση και την τόνωση του ανθρώπινου οργανισμού.
Όταν η διατροφή είναι ελλιπής σε αυτές τις τροφές τότε υπάρχει μειωμένη
ικανότητα του οργανισμού να παράγει αυτούς τους νευροδιαβιαβαστές
επηρεάζοντας έτσι τους μηχανισμούς πείνας και κορεσμού.

Τι προτείνεται

Προτείνεται ισορροπημένη διατροφή χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη βασισμένη σε μικρά και συχνά γεύματα και η αποφυγή κορεσμένων λιπαρών.

Συστήνονται τροφές πλούσιες σε σύνθετους υδατάνθρακες και φυτικές ίνες καθώς ρυθμίζουν τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα, μειώνουν το αίσθημα της πείνας, αυξάνουν την παραγωγή της σεροτονίνης, παρέχουν ενέργεια και ρυθμίζουν την εντερική λειτουργία.

Η διατροφή πλούσια σε θερμίδες, με υψηλή περιεκτικότητα σε επεξεργασμένους υδατάνθρακες, σε κορεσμένα λιπαρά και σε συνδυασμό με την μειωμένη φυσική δραστηριότητα και έναν αγχώδη τρόπο ζωής καθιστούν την ινσουλίνη λιγότερο αποδοτική αυξάνοντας έτσι την ικανότητα του οργανισμού να αποθηκεύει λίπος.

Συμβουλή

Προσπαθήστε να ξεπεράσετε μια αγχωτική κατάσταση χωρίς να ενδώσετε σε κακές διατροφικές επιλογές ή σε υπερφαγία.

Δημιουργήστε μηχανισμούς άμυνας ώστε να αποκτήσετε μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και αυτοέλεγχο και να μπορείτε να αντεπεξέρχεστε σε οποιαδήποτε δυσκολία χωρίς να ακολουθεί κρίση λαιμαργίας.

Αυτό θα σας βοηθήσει να συνειδητοποιήσετε ότι έχετε τη δύναμη να επιβάλλεστε στις καταστάσεις χωρίς να παρασύρεστε από αυτές οδηγούμενοι σε αρνητικά συναισθήματα. ♥

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>